Pomelo – jak jeść i obrać? Właściwości, przepisy, kolory

by:

Dieta

Pomelo słynie ze swoich właściwości zdrowotnych oraz smaku. Zobacz, jak kupić dobre – słodkie – pomelo, jak je obrać, a także wykorzystaj nasze przepisy na ten owoc! Podpowiadamy także, dlaczego warto jeść pomelo i ile ma kalorii.

Pomelo – jak smakuje? Co to za owoc?

Pomelo jest zwany także pomarańczą olbrzymią. W polskich sklepach zwykle spotyka się jego dwie odmiany: sweetie oraz honey. Pomelo może mieć kolor żółty/biały, czerwony lub zielony. Ta olbrzymia pomarańcza obecnie uprawiana jest głównie w Azji, Izraelu oraz Meksyku – z tych krajów owoce są importowane do Polski.

Jak smakuje pomelo? Ma przyjemny smak przypominający pomarańczę i grejpfruta. Jest bardzo soczyste, słodkie, ale nie brak mu nutki goryczy. Jeśli grejpfrut jest dla Ciebie za gorzki, pomelo będzie idealnym wyborem!

Pomelo można spróbować uprawiać na własną rękę – w domu, w doniczce. Wielu ogrodników zapewnia, że uprawa tego owocu nie jest trudna. A mieć zawsze w domu pomelo, ponieważ nie tylko wzmacnia organizm, ale także jest ciekawym dodatkiem do różnych potraw, sosów czy sałatek. Ponadto idealnie nadaje się do mrożonej herbaty!

Ile kalorii ma pomelo?

Średni owoc pomelo waży ze skórką ok. 1 kg, a po obraniu ze skórki pozostaje ok. 600 g miąższu. W tej ilości znajdziemy ok. 230 kcal – ale warto zaznaczyć, że owoc ten jest bardzo duży i raczej nie jest zjadany naraz, tym bardziej, że pomelo jest bardzo sycące. Zwykle wystarczy zjeść ok. 100 g miąższu – a tu już mamy zaledwie 38 kcal i jest to liczba kalorii zbliżona do grejpfruta. Dla porównania z innymi cytrusami, 100 g pomarańczy ma 48 kcal, a 100 g mandarynki – 45 kcal. Podsumowując, ze względu na tak małą liczbę kalorii, pomelo jest idealne dla osób na diecie odchudzającej, które niekoniecznie lubią gorzkiego grejpfruta. A warto wiedzieć, że zarówno pomelo, jak i grejpfrut, zawierają enzym odpowiedzialny za spalanie tkanki tłuszczowej.

Zawartość cukru i pozostałe składniki

Pomelo zawiera cukier. Czy należy z tego względu z niego zrezygnować? Oczywiście nie trzeba, ponieważ jest to cukier naturalny, taki, jak występuje we wszystkich owocach. Ważne jednak, aby owoce spożywać na ok. 6 godzin przed snem – nie później, ponieważ cukier mógłby zostać źle przetrawiony.

Na 100 g pomelo dostarcza ok. 9,6 g węglowodanów prostych. 90% owocu składa się natomiast z wody. Pomelo stanowi cenne źródło błonnika pokarmowego – średni owoc ma go ok. 6 g. Ponadto w pomelo znajdziemy korzystne dla zdrowia substancje, takie jak: potas, miedź czy witamina C.

Poniżej przedstawiamy pełny skład owocu pomelo w 100 gramach.

  • Białko – 0,76 g
  • Węglowodany – 9,62 g
  • Błonnik – 1,00 g
  • Tłuszcz – 0,04 g
  • Witamina C – 61,0 mg
  • Witamina B1 – 0,03 mg
  • Witamina B2 – 0,03 mg
  • Witamina B3 – 0,22 mg
  • Witamina B6 – 0,04 mg
  • Witamina A – 8,00 i.u.
  • Beta-kryptoksantyna – 10,00 µg
  • Wapń – 4,00 mg
  • Żelazo – 0,11 mg
  • Magnez – 6,00 mg
  • Fosfor – 17,00 mg
  • Potas – 216 mg
  • Sód – 1,00 mg
  • Cynk – 0,08 mg
  • Miedź – 0,05 mg
  • Mangan – 0,02 mg

6 korzyści zdrowotnych z jedzenia pomelo

Pomelo ma wiele cennych właściwości prozdrowotnych. Na co pomaga i kiedy warto je jeść? Poznajcie 6 najważniejszych korzyści zdrowotnych z jedzenia pomelo.

1. Pomelo ma dużą wartość odżywczą

Pomelo jest bogate w wiele witamin i minerałów – jest m.in. świetnym źródłem witaminy C. Zawiera ponadto (średni owoc ok. 600 g) niewielką liczbę kalorii, dużo błonnika, ryboflawinę (ok. 12,6% dziennego zapotrzebowania), tiaminę (17,3% dziennego zapotrzebowania), miedź i potas. Zawartość potasu wpływa m.in. na regulację płynów i ciśnienia krwi, a witamina C – na wspomaganie odporności organizmu.

Pomelo zawiera także błonnik owocowy – a ten wiązany jest z poprawą gęstości kości czy poprawą funkcjonowania mózgu.

2. Pomelo wspomaga odchudzanie

A to wszystko głównie dzięki wysokiej zawartości błonnika nierozpuszczalnego, który pomaga zwiększyć objętość stolca, przez co zapobiega zaparciom. Błonnik ten służy również jako źródło pożywienia dla zdrowych bakterii w naszych jelitach. Dietetycy zgodnie twierdzą, że jedzenie błonnika pokarmowego ma związek z utrzymaniem prawidłowej masy ciała i poprawią funkcjonowania jelit. Dodatkowo pomelo ma niewiele kalorii i jest bardzo sycące, co wspomaga proces odchudzania.

3. Pomelo ma działanie przeciwnowotworowe

Dzięki wysokiej zawartości witaminy C (ale nie tylko – także dzięki likopenowi, naringeninie i nariginie), pomelo uznawany jest za silny przeciwutleniacz, który wzmacnia odporność naszego organizmu i chroni komórki przed szkodami powodowanymi przez wolne rodniki – a ich działanie może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych, w tym do rozwoju nowotworów. Można zatem uznać, że pomelo ma właściwości przeciwnowotworowe, tym bardziej, że istnieje kilka badań, które wskazują na prawidłowość takiego twierdzenia. Badanie na myszach np. wykazało, że ekstrakt ze skórki pomelo może hamować wzrost guza. Dodatkowo zabija komórki rakowe i wzmacnia układ odpornościowy. Podobne badanie – również na myszach – wykazało, że ekstrakt z liści pomelo zabija komórki raka skóry. Z kolei znajdujący się w pomelo przeciwutleniacz – naringenina – być może zabija komórki raka prostaty i trzustki. Potrzebne są jednak dalsze badania – zwłaszcza na ludziach – aby w pełni móc oceniać wpływ pomelo na rozwój nowotworów.

4. Pomelo wspomaga zdrowie serca

Pomelo ma korzystny wpływ na zdrowie serca, ponieważ obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów – a tłuszcze te są silnie związane z chorobami serca. Działanie obniżające cholesterol i trójglicerydy, wykazano m.in. w badaniu na szczurach, u których odnotowano po suplementacji ekstraktu z pomelo obniżenie poziomu cholesterolu LDL o 41%, całkowitego o 5%, a trójglicerydów – o 21%. W innym badaniu dowiedziono, że pomelo pomaga obniżać poziom tłuszczów we krwi poprzez uniemożliwianie pełnego wchłaniania cholesterolu z żywności.

5. Pomelo hamuje starzenie się

Pomelo na odchudzanie i na… młodość? Jak najbardziej! Dzięki zawartości silnych przeciwutleniaczy, pomelo może wywierać działanie przeciwstarzeniowe. Substancje te mogą bowiem zapobiegać uszkodzeniom skóry, które powstały na skutek działalności wolnych rodników. Spożywanie pomelo pozwoli zatem zachować młodzieńczy wygląd na dłużej.

Dowiedziono także, że pomelo może zmniejszać powstawanie zaawansowanych produktów końcowych glikacji – AGE. Te z kolei są powodowane m.in. wysokim stężeniem cukru we krwi. AGE przyczyniają się do starzenia, powodują przebarwienia na skórze, pogarszają krążenie krwi, prowadzą do problemów ze wzrokiem czy nerkami. Jedno z badań wykazało, że ekstrakt z pomelo obniża ilość AGE powstających po ekspozycji na cukier.

6. Pomelo na bakterie i grzyby

Pomelo ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze – a konkretniej, olejki eteryczne znajdujące się w skórce tego owocu. Dowiedziono m.in., że olejek z pomelo spowalnia rozwój bakterii na soczewkach kontaktowych, a w innym badaniu wykazano, że olejek z pomelo zniszczył grzyba Penicillium expansum, który to wytwarza szkodliwą dla człowieka neurotoksynę. Co więcej, działanie zwalczające tego grzyba jest w przypadku pomelo skuteczniejsze niż dzięki olejkom z innych cytrusów – pomarańczy czy cytryny.

Jak obrać i oczyścić owoc?

Pomelo ma grubą i gąbczastą skórkę – jego obieranie bywa problematyczne. Jest jednak na to prosty sposób. Skórkę natnij wzdłuż owocu, od wierzchołka do spodu (nóż musi być dobrze naostrzony). Takie nacięcia wykonaj wzdłuż całego owocu. Kolejny krok to odcięcie wierzchołka oraz spodu pomelo. Następnie dokładnie obieramy owoc, usuwając wszystkie białe części. Owoc kroimy na cząstki i usuwamy białe błonki między cząstkami – są one bowiem bardzo gorzkie w smaku (najlepiej odcinać błoniasty pasek wewnątrz cząstki).

Jak kupić dobre, dojrzałe pomelo?

Wybierając pomelo zwróć uwagę na kolor owoców. Nie ma tutaj jednak znaczenia fakt, czy owoc jest żółtawy czy prawie zielony – to bowiem definiuje odmianę. Skup się raczej na tym, czy na pomelo nie ma brązowych smug, plam czy wgnieceń – jeśli tak jest, prawdopodobnie owoc był źle transportowany lub przechowywany w sklepie i wówczas nie będzie dobre.

Wiele o świeżości oraz stopniu dojrzałości tego owocu może powiedzieć nam pieczęć w miejscu dawnej łodygi – w najwęższej jego części. Aby dokonać oceny, naciśnij lekko górną część owoca. Jeżeli jest on tam bardzo sztywny, prawdopodobnie jeszcze nie dojrzał, z kolei jeśli dało się go ścisnąć za łatwo – mógł już zacząć gnić. Najlepszy stopień dojrzałości ma pomelo, które jest jędrne – wówczas owoc będzie soczysty, dojrzały i najsmaczniejszy.

Kolejny aspekt, na który warto zwrócić uwagę, to zapach. Świeży i dojrzały owoc będzie kusił gorzkim aromatem, natomiast owoc, który był źle przechowywany – będzie pachniał stęchlizną.

I na koniec, zwróć uwagę, czy skórka owoców jest gładka i błyszcząca, a także czy nie ma żadnych narośli.

Zielone, żółte czy pomarańczowe?

Pomelo występuje w kilku popularnych gatunkach. Dojrzały owoc ma skórę pomarańczową, żółtą lub żółto-zieloną. Jeśli chodzi o zielone pomelo, wiele osób nie kupuje go, ponieważ uważa, że jest to po prostu niedojrzały owoc. To błąd, ponieważ dojrzałe pomelo z gatunku z zieloną skórką, nie zmieni swojej barwy. W przypadku żółtego pomelo przypomina znajomą pomarańczę – ale trochę większą. To dość popularna i bardzo smaczna odmiana. Najsłodsze jednak jest pomelo w kolorze pomarańczowym.

Jak jeść pomelo? Co z niego zrobić? 3 przepisy

Pomelo można jeść na surowo, obierając je ze skórki lub wykorzystać do rozmaitych sałatek, napojów, marynat, sosów czy dressingów. Poniżej przedstawiamy 3 proste przepisy na dania z pomelo.

1. Sałatka z pomelo i awokado

Składniki: ½ średniego owocu pomelo, 2 mandarynki, 1 jabłko, 1 awokado, jogurt naturalny.

Przygotowanie: pomelo umyj, oddziel dokładnie ze skóry i białych błonek, a następnie pokrój na małe kawałki. Następnie dodaj pokrojone w kostkę jabłko, mandarynki oraz awokado. Całość wymieszaj z jogurtem. Możesz także dodać jako posypkę nasiona chia lub siemię lnianę, a jeśli masz ochotę na coś słodkiego, dodaj pokruszoną kostkę gorzkiej czekolady.

2. Sałatka tajska z pomelo

Składniki: 1 średniej wielkości pomelo, kilka liści sałaty rzymskiej, kilka liści rukoli i bazylii, 1 czerwona cebula, garść prażonych orzeszków arachidowych, 2 ząbki czosnku, 100 ml soku z limonki lub cytryny, 1 łyżka sosu sojowego, 1 papryczka chili, 1 łyżka cukru.

Przygotowanie: pomelo obieramy ze skórki, usuwamy białe błonki, dzielimy na części. Orzechy, chili i cebulę siekamy. Do miski wkładamy porwaną na mniejsze części sałatę, a także pokrojone wcześniej składniki. Przygotowujemy sos: mieszamy sok z limonki z przeciśniętym czosnkiem, cukrem oraz sosem sojowym. Tak przygotowanym dressingiem polewamy wymieszaną sałatkę.

3. Koktajl z pomelo

Składniki: ½ średniej wielkości pomelo, 1 banan, 1 szklanka mleka, syrop z agawy – do smaku, zamiast cukru.

przygotowanie: owoce obieramy i kroimy na kawałki. Wrzucamy do pojemnika blendera, zalewamy mlekiem, dodajemy trochę syropu z agawy i miksujemy. Do koktajlu można dodać nasiona chia lub siemię lnianę, aby zwiększyć walory odżywcze koktajlu.

Jak smakuje pomelo i dlaczego warto je jeść?

Zobaczcie także polecany przez nas film z kanału Doroty Kamińskiej, która wyjaśnia, dlaczego warto jeść pomelo, a także jak smakuje.

Dlaczego warto jeść pomelo i jak smakuje ten owoc? Film z kanału Doroty Kamińskiej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *